• Miraklet09

STOLT mamma. MEN så läste jag igår en artikel??

`

Ja jag är en stolt mamma, min 2.5åriga dotter lärde sig att trampa framåt på sin  cykel igår,
    istället för att bromsa hela tiden och man får putta på henne, hon fick en snabb lektion av mormor
    efter att ha tränat lite i höstas (hon ville det själv)...

Hon trampade iväg igår efter en tramp bakåt, hon startar mest själv och cyklar rätt fort,

Ja hon har stödhjul, men så läste jag om barns utveckling osv, balans sinne osv,
     nu kom jag till artiklar som handlade om att de inte alls e bra med stödhjul, att barn borde vänta
     med tvåhjulings cykel till 5års ålder??????
     att det blir lätt att dem lutar åt sidan när dem svänger pga av stödhjulen osv...

är detta så sant som det skrivet????

jag blir lite oroad över att hon kanske kommer att ha svårt senare att balansera sig,
     eller cykla utan stödhjulen sen =(

men å andra sidan så många barn förut har ju klarat sig bra????                         

Isabelle
  • Svar på tråden STOLT mamma. MEN så läste jag igår en artikel??
  • Duckan

Finns säkert sanning i det ts, men jag känner inte ett enda barn som inte lärt sig att cykla utan stödhjul sen.

• lk

Hej vår son är med 2.5 år gammal och hans farfar köpte en balans cykel. Det rekommenderar jag starkt. Där övar dom upp balansen jätte bra. Köp en sån för det är värt det!

• Miraklet09
    Duckan skrev 2012-03-13 13:00:56 följande:
    Finns säkert sanning i det ts, men jag känner inte ett enda barn som inte lärt sig att cykla utan stödhjul sen.

Tack för ditt svar

Nej precis min tanke me,d men dottern är så hastig i allting tycker jag,
    hon har så bråttom att bli stor, om du förstår mig rätt..

JAG Vet man ska inte gemföra med andra osv,
    men hennes kusiner har inte varit lika våghalsiga eller hastiga
    i sina utvecklings faser, jag har lite svårt att relatera henne till någon bra grund,
    hur jag ska hantera denna snabba tillväxten, för snart vill hon vill cykla utan stödhjulen med
    bara för att äldre barn gör det...

visst finns det gränser, men hon är så himla enveten, oroad att jag tillåter hennes förhastan att stoppa
    eller födröja hennes utveckling, om istället om jag hade väntat med 2 hjuls cykeln

jag vet knäppa tankesätt :-/              
    Isabelle <3
  • Gryntroll

Hon är duktig som greppar hur man cyklar! Jag har dock också läst att det blir en helt annan teknik m stödhjul. Vi köpte en balans/gåcykel till vår tvååring som alternativ.

• Miraklet09
    lk skrev 2012-03-13 13:04:22 följande:
    Hej vår son är med 2.5 år gammal och hans farfar köpte en balans cykel. Det rekommenderar jag starkt. Där övar dom upp balansen jätte bra. Köp en sån för det är värt det!

>Hej tack för ditt svar, är det sådan spring cykel?

jo det vore ig det bästa, men hon hatar såna cyklar >(iaf på tex busfabriken osv) allt som inte går att trampa på hatar hon :-/
    där mitt dilemma ligger lite i med... :-/

Hon är dock rätt så lång för sin cykel redan med, vet inte cykeln i sig är liten,
    får höja sadeln en aning, för hennes knän går upp rätt mycket när hon cyklar nu,

jag är så oroad att hon trillar och slår sig regält, men å andra sidan lär hon sig inget om hon inte får
    prova och utmana sig själv?              
    Isabelle <3
  • Duckan

Låt henne hållas. Kanske kan hon ta bort stödhjulen när sommaren är slut eller åtminstone nästa sommar då.

• Miraklet09
    Gryntroll skrev 2012-03-13 13:05:29 följande:
    Hon är duktig som greppar hur man cyklar! Jag har dock också läst att det blir en helt annan teknik m stödhjul. Vi köpte en balans/gåcykel till vår tvååring som alternativ.

jadå hon fattade galoppen rätt fort, jag blev rätt så förvånad, jag är hönsig annars,
    men nu blev de ju värre när hon lärt sig komma upp i farten med och sväger osv,
    det är lite oro väckande, då hon annars är rätt kvicker :-P

Jag tror ändå att ja ska prova att köpa en balans cykel iaf, hon är rätt så snabb med sin 3 hjulin med, hon välter rätt fort med den ibland när hon är för snabb.. vet inte varför hon har så bråttom       
    Isabelle <3
  • Miraklet09
    Duckan skrev 2012-03-13 13:07:26 följande:
    Låt henne hållas. Kanske kan hon ta bort stödhjulen när sommaren är slut eller åtminstone nästa sommar då.

Tack igen för ditt svar

Men du tror inte att det kan göra henne mer osäker kanske?

det kanske är en övergångs fas bara???

Jag vill itne stressa in henne i något, men har haft funderingar nu i sommar att skaffa led stånd eller vad det heter, för att låta henne prova att balansera själv, men samtidigt så vågar jag nog inte det utan stödhjulen

haha jag hämnar nog henne rätt så regält när jag hönsar henne såhär va :-/          
    Isabelle <3
  • veh

Det blir en annan teknik, och det kan bli svårare för henne att lära sig cykla utan stödhjul, just eftersom hon nu har stödhjul. Utan att ha funderat så mycket på hur man gör när man svänger med stödhjul, utan bara referera vad jag läst, så lutar man sig åt "fel håll" i kurvorna, när man har stödhjul på jämfört med när man ska cykla ordentligt. Och det är här det ofta blir fel för barn när man tar bort stödhjulen, och gör att det tar onödigt lång tid och risk för vurpor när de ska börja lära sig ordentligt.  

Jag skulle köpt en balanscykel/springcykel (en utan trampor) som hon kan ha parallellt med denna cykeln. Förhoppningsvis lär hon sig då olika grejer från de olika cyklarna, och kan så småningom börja lära sig cykla ordentligt...

• Duckan

Jag tänker inte avgöra om du hönsar eller ej ts. Var det Siri hade hon fått hållas.

Svar på tråden STOLT mamma. MEN så läste jag igår en artikel??